İnsanoğlunun binyıllar boyunca her türlü alanda faydalandığı at, şiirde de kendine bir yer edinmiştir. Fakat divan şiirinde at imgesinin oluşması, İslam büyüklerine ve mitolojik kahramanlara ait atların, sahibi bulundukları kahramanın belirli bir vasfını ortaya koymak adına kullanılmasıyla olmuştur. Burak gibi bu hayvanların en meşhurlarından olan Düldül, Zülfikar ile beraber Hz. Ali’den bahseden şiirlerde en çok kullanılan unsurlardandır. Farklı asırlarda kaleme alınmış divanlar incelendiğinde Düldül’ün, genellikle sevgilinin yahut aşığın elindeki herhangi bir aracı temsil ettiği belirlenmiştir. Ayrıca -tespit edilebildiği kadarıyla- ilk örneklerine Bakî’de ve çağdaşlarında rastlanan orijinal hayaller yaratan şair yaradılışlılık manasında bir imge olarak kullanıldığı da görülmektedir. Özellikle 16. asırdan sonra yaşamış şairlerin bu imgeyi kullanırken Bakî’den etkilendikleri çok açıktır. Bu şairler, Bakî’den yalnızca anlam alanında değil, üslup ve kelime seçimi alanında da etkilenmişlerdir. Ancak Bakî ile aynı dönemde yaşamış şairlerin de bu imgeye yer vermiş olmaları, imgenin kaynağını anlamak adına daha fazla çalışma yapılmasını gerektirir. Yine de bu imgenin gelişip yerleşmesinde aslan payının Bakî’ye ait olduğunu söylemek mümkündür.
Divan şiiri, mazmun, tab’ (yaradılış), Hz. Ali, Düldül.
Ahmedî. (tarih yok). Dîvan (Y. Akdoğan, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78357/ahmedi-divani.html (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Ararat, Ş. (2010). Enderûnlu Mehmed Hamid Beg dîvanı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
Arslan, M. (2012). Sünni halk inançlarında Hz. Ali tasavvuru üzerine bir din sosyolojisi incelemesi. Birey ve Toplum 2(4).
Arslanbaş, Ş. N. (2020). Klasik Türk şiirinde kutsal ve mitolojik hayvanlar. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
Aydî. (1954). Aydî divanı (Ö. A. Aksoy, haz.) Desen Matbaası.
Bakî. (2017). Bakî divanı. (S. Küçük, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78361/baki-divani.html (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Dikbaş Tüysüzoğlu, F. (2005). Çuhadar-Zade Şakir dîvanı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Firdevsi. (1994). Şehname (C 2) (N. Lugal, çev.). Millî Eğitim Bakanlığı.
Firdevsi. (tarih yok). Şehname (C 1) (N. Lugal, çev.). Millî Eğitim Bakanlığı.
Haşmet (Abbas Efendi-zade Mehmet). (2018). Haşmet dîvanı (H. Aksoyak ve M. Arslan, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-204116/hasmet-divani.html. (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Hayalî Bey. (1945). Hayalî Bey dîvanı (A. Nihat Tarlan, haz.). İstanbul Üniversitesi Yayınları.
İmam-ı Nevevî. (2005). Riyazü’s-Salihîn tercümesi (C 3) (İ. Serdar ve Y. Şensoy, çev.). Sağlam Yayınları.
Kalafat, Y. (2014). Düldül etrafında gelişmiş halk inanmaları. Kültür Evreni (20), 20-30.
Karaoğlan, H. (2015). Anadolu’da Hz. Ali tasavvurları: Kahramanmaraş örneği. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi (26).
Kasım, N. (1992). Hz. Ali cenkleri. İstanbul Maarif Kitaphanesi.
Kaya, B. (2008). Divan şiirinde at. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.] Gazi Üniversitesi.
Kaya, B. (2017). Klasik Türk şiirinde ata benzetilen dinî-tasavvufi kavramlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 305-322.
Kur’an-ı Kerim Meali. (2011). (H. Altuntaş ve M. Şahin, çev.). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.
Kültür ve Turizm Bakanlığı (tarih yok). Efsaneler: Afyonkarahisar efsaneleri. Afyonkarahisar İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. https://afyon.ktb.gov.tr/TR-148811/efsaneler.html (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Mostarlı Hasan Ziyaî. (2017). Mostarlı Hasan Ziyaî divanı (Müberra Gürgendereli, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-196834/mostarli-hasan-ziyai-divani.html (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Muhaddisî, C. (2018). A’dan Z’ye Kerbela ansiklopedisi. Önsöz Yayıncılık.
Nefî Ömer Efendi. (2018). Nefî dîvanı (M. Akkuş, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-206118/nefi-divani.html. (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Pala, İ. (2002). Ansiklopedik divan şiiri sözlüğü (9. baskı). L&M Yayınları.
Şah İsmail. (2017). Hatayî dîvanı (M. Macit, haz.). Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı.
Şahin, G. (2022). Muhîtî divanı (İnceleme-Tenkitli Metin). [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
Şentürk, A. A. (2019). Osmanlı şiiri kılavuzu (C 3). DBY Yayınları.
Şeyhî. (2018). Şeyhî dîvanı. (Halit Biltekin, Haz.). https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-215511/seyhi-divani.html (Erişim Tarihi: 22.12.2023).
Uzun, M. İ. (1994). Düldül (Edebiyat). Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C 10, s. 20-21). Türkiye Diyanet Vakfı.
Ümmî Sinan. (2017). Ümmî Sinan dîvanı (A. Bilgin, haz.). Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-195646/ummi-sinan-divani.html (Erişim tarihi: 22.12.2023).
Ünlüsoy, K. (2005). Anadolu’da Hz. Ali Tasavvurları. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Yardım, A. (1994). Düldül. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C 10, s. 20-21). Türkiye Diyanet Vakfı Yayını.
Yekbaş, H. (2011). Sebzî divanı. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.